viernes, 8 de abril de 2011

LA CÀRREGA

FITXA TÈCNICA:
Nom: La càrrega
Autor:
Ramon Casas
Cronologia:
1903
Estil:
Modernisme

Tècnica: Oli sobre tela
Dimensió: 298x470,5 cm
Tema: Denuncia social
Localització: Museu Comarcal de la Garrotxa (Olot)









RAMON CASAS:
Va néixer a Barcelona 1866 i morir al 1932. Va ser un pintor, dibuixant i cartellista vinculat a l’ impressionisme i al modernisme català. La seva pintura és barreja de diferents corrents anteriors, pina a l’aire lliure, introdueix temes quotidians, enquadraments casuals i tècnica impressionista. Utilitza una paleta rica que transmet una gran lluminositat. En una segona etapa evoluciona cap al realisme social i més tard comença a pintar cartells.



LA CÀRREGA:
Descripció formal:
Té un esquema compositiu audaç i singular:
L’acció principal ( un manifestant en violent escorç sembla que sigui trepitjat per un cavall) surt desplaçada a la dreta de l’escena. Casas hi estableix el punt de vista panoràmic d’un espai buit que es desplaçant cap a l’esquerra.  Amb això aconsegueix un gran efecte compositiu que empeny la multitud al fons i crea una gran sensació de dinamisme i d’immediatesa violenta i dinàmica. Aconsegueix implicar l’espectador qui te la sensació de forma part de la massa de gent que fuig. L’Autor utilitza una innovadora manera de pintar, pinzellades amplies i domini dels tons cromàtics que li permeten reduir les figures del fons a taques.
Ramon Casas fa un tractament atmosfèric en el paisatge urbà del fons, domina una tonalitat grisenca.

Temàtica:
El títol fa al·lusió a una vaga general que tingué lloc a Barcelona al febrer de 1902, encara que se sap que Casas va pintar-lo al 1899 i, fou l'obra rebutjada a l'Exposició Universal de París de 1900. Després de no ser acceptada pel jurat, l'any 1903 el presentà al Salon du Champ de Mart de París canviant-li el nom per “Barcelona 1902” i la data “ 1903”. El 1904 obtingué finalment la Primera Medalla a l'Exposició Nacional de Madrid com a mostra de la seva fama com artista.  Casas insisteix en donar una alternativa moderna als quadres d'història, recorreguent a un format de grans dimensions. L’autor pretenia utilitzar la fama dels esdeveniments que havia tingut a Europa. Tot i així, la imatge reproduïda no correspon a cap fet real, la ciutat del fons no és en realitat Barcelona, tot i que alguns han identificat l’escenari del fons com Santa Maria del Mar. El que sí ens deixa clar és que l’acció transcorre en un àmbit urbà.
Malgrat tot el quadra és una denúncia social de la brutalitat de la guàrdia civil a l’hora de reprimir els ciutadans. L’home caigut i indefens a punt de ser envestit pel cavall pot simbolitzar la impotència del poble davant el poder repressor.
Tot plegat pot relacionar-se amb el context històric d’una Catalunya i sobretot Barcelona, completament mobilitzades socialment, amb uns obrers majoritàriament anarquistes, organitzats en sindicats i reivindicats els seus drets constantment. Barcelona fou la “ciutat de les bombes” a finals del XIX i principis del XX, ja que els atemptats se succeïen i eren contestats amb una duríssima repressió per part del govern.
Casas va ser observador atent d’una societat en constant transformació, reflectint la realitat sense jutjar-la
L'any 1910 realitzà una nova versió reduïda, amb el guàrdia civil a peu, que es conserva en una col·lecció americana.

No hay comentarios:

Publicar un comentario